Projectes

Conveni de col·laboració per tal d’estudiar, aprofundir i fonamentar teòricament la metodologia i didàctica de l’espai Creactivity.


La col·laboració entre la Fundació Bancària “la Caixa” i el CRECIM va tenir com a objectiu final estudiar, aprofundir i fonamentar teòricament la metodologia i didàctica del nou espai thinkering del CosmoCaixa de Barcelona: el Creactivity. Per fer-ho, es va tenir en compte els propòsits d’aquest espai: resultar útil per a les escoles i, alhora afavorir que el seu enfocament arribi més enllà de l’espai CosmoCaixa.
 
Aquest va ser un doble estudi que buscava, d’una banda, revisar el que succeïa a l’espai (estudi exploratori) i, d’altra banda, proposar models d’intervenció que s’haurien d’anar provant al llarg del procés d’estudi.
 
Per al primer estudi, es va fer una àmplia revisió bibliogràfica de fonts de diversos àmbits centrades en el moviment Maker en educació en el qual s’emmarca el Tinkering. Per a la segona part del projecte, es van fer observacions i enregistraments de vídeo in situ que posteriorment van ser analitzades.
 
Aquest estudi va permetre construir un marc teòric que contextualitza el per què de l’aposta per aquest espai i que ajuda a comunicar als diversos públic a qui va dirigit què és el Creactivity y quina pot ser la seva rellevància com a espai educatiu. A més a més, aquest marc va servir com a base per poder fer un anàlisi exploratòria del espai que va permetre constatar que el disseny i el plantejament de l’espai responen a les característiques claus del moviment Tinkering: fomentar un ambient lúdic i de col·laboració en el que deixa que els participants realitzin diverses creacions i millorin. No obstant això, aquest estudi ha permès posar de manifest que més enllà d’un espai de joc aquesta proposta permet que els participants s’involucrin en diverses fases del procés d’aprenentatge.
 
En Aquesta col·laboració també es van fer dos estudis exploratoris: el primer sobre com les interaccions entre els participants (amb el grup d’iguals i/o els adults) podien influir en la consecució de cadascuna de les fases del procés d’aprenentatge; i el segon va permetre donar evidències sobre els beneficis potencials d’aquest espai en base a la literatura (com per exemple, el foment de les pràctiques STE(A)M).
 
Finalment, aquesta caracterització, va permetre fer propostes de millora per alguns dels espais, materials, etc. i també sobre el model d’intervenció de les persones que conduïen l’activitat tot buscant una incidència intencionada en les seves intervencions.
 

Durada: 2015-2016

Membres del CRECIM participants: Digna Couso Lagarón (IP), Cristina Simarro Rodríguez.

Entitat finançadora:
Fundació Obra Social La Caixa

TORNAR AL LLISTAT



Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques, tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.

 

Configuració de cookies